گنبد نمکی قشم

گنبد نمکی قشم

گنبد نمکی قشم در موقعیت جغرافیایی N2637 E5529 در استان هرمزگان و جزیره قشم واقع است. گنبد قشم در ۱۱۰ كيلومتري جنوب باختري جزيره قشم قرار گرفته است . طبقات هم جوار آن را آهك هاي سفيد رنگي تشكيل داده است كه به نئوژن وسازند گچساران تعلق دارند و حركات قائم گنبد نمكي موجب تغيير وضعيت لايه بندي اوليه گشته و طبقات بلافصل خود را برگردانده است . سنگ نمك در بخش جنوبي گنبد گسترش چشمگيري دارد و شامل تناوبي ازنمك ، اوليژيست ، خاك سرخ و ديگر قطعات با ساخت برگه اي است . سطح نمك اغلب به پوشش نازكي از گل اخرا آغشته است و اختلاط نمك در همه جا يكسان نيست و در بخش جنوب باختري گنبد ، نمك تقريبا خالص و بلورين به فراواني يافت مي گردد.

 گنبد نمكي نمكدان، تنها گنبد نمكي در جزيره قشم است كه از ميان دماغه جنوب، تا قديس سلخ و دماغه شمال غربي تا قديس باسعيدو بالا آمده است و در نقشه تقريبا دايره اي شكل و به قطر ۷× ۵/۶ كيلومتر است. بام گنبدي داراي توپوگرافي نامنظم است و ديواره آن بسيار پرشيب مي باشد. در بخش جنوبي گنبد نمكي نمكدان، غارهاي نمكي (Salt Caves) بسيار زيبا و شگفت انگيزي وجود دارد كه ارتفاع تا ۲۰ متر نيز اندازه گيري شده است. سقف غار بوسيله قنديلهاي فراوان پوشيده شده است كه با گذشت زمان در اثر نفوذ آب تغيير شكل مي دهند. از ميان غارهاي نمكي زيبا و عجيب، آب زير زميني دائمي نيز جريان دارد كه در تمام طول سال جاري است و در دامنه كوه به صورت چشمه نمكي است كه منظره بسيار زيبا و ديدني را ايجاد مي كند.

از نظر اقتصادي نمك هاي بلورين كه به “نمك نر ” موسوم هستند با خلوص بالا ، حالت بلوري و ذخيره زياد در جنوب باختري گنبد وجود دارد و آثار كار قديمي بر روي آنها ديده مي شود . آب هاي شوري كه از گنبد خارج مي شود نيز پس از تبخير، نمك خود را باقي مي گذارند . اين نمك كه به “نمك ماده” معروف است نيز از خلوص بالايي برخوردار است . نمكي كه بدين صورت تشكيل مي گردد، قابل استخراج و ارائه به بازار است.

مجموعه غارهای نمکی قشم در دل گنبد نمکی قرار گرفته که یکی از مرتفع ترین قسمت های جزیره است. در ورودی غار نمکی از نمایی دیگر آب شور به مانند آینه عمل می کند و همه چیز را انعکاس می دهد. بلورهای شیشه ای نمک در کف غار نمکدان، هیچ جای این غار شبیه جای دیگرش نیست. به هر طرف که نگاه می کنید اشکال و رنگ های جدید می بینید و این همه زیبایی هر انسانی را به شوق می آورد. در بعضی متون به این مطلب اشاره شده است که نمک های گنبد نمکی جزء بهترین نمک های خوراکی هستند.

%da%af%d9%86%d8%a8%d8%af-%d9%86%d9%85%da%a9%db%8c-%d9%82%d8%b4%d9%85 %d8%ba%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d9%85%da%a9%db%8c %d8%ba%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d9%85%da%a9%db%8c-%d9%82%d8%b4%d9%85

یک پاسخ بنویسید