آخرین خبرها
مزایای برنامه‌ریزی

مزایای برنامه‌ریزی

در یک نگرش کلی، برنامه‌ریزى منطقی، شرکت را یارى مى‌دهد تا تغییرات محیطى را بهتر پیش‌بینى کند و در مقابل آنها سریع‌تر واکنش نشان دهد.

برنامه‌ریزى فواید زیادى دارد. برنامه‌‌ریزى مدیریت را تشویق مى‌کند که به‌طور سیستماتیک آینده‌نگرى کند و روابط متقابل میان مدیران شرکت را گسترش دهد. برنامه‌ریزى شرکت را ملزم مى‌کند اهداف و سیاست‌هاى خود را دقیق‌تر کند. برنامه‌ریزى به هماهنگى بهتر تلاش‌هاى شرکت مى‌انجامد و استانداردهاى عملى روشن‌ترى را براى کنترل ارائه مى‌کند. بنابراین، این ادعا که در محیطى با تغییرات بسیار سریع، برنامه‌ریزى کمتر مفید فایده واقع مى‌شود بى‌معناست.

 شیوه‌هاى برنامه‌ریزى

مدیریت مى‌تواند از بین سه شیوه مختلف برنامه‌ریزى یکى را انتخاب کند. شیوه اول برنامه‌ریزى از بالا به پایین است. در این شیوه، مدیریت سطح بالا اهداف برنامه‌هایى را براى کلیه سطوح پایین مدیریت تعیین مى‌کند. در این شیوه فرض بر این است که کارکنان قادر به قبول مسؤولیت نیستند و یا تمایلى به این کار ندارند و ترجیح مى‌دهند اداره و هدایت شوند. شیوه مقابل شیوه فوق برنامه‌ریزى از پایین به بالا است. در این شیوه، واحدهاى مختلف سازمانی، اهداف و برنامه‌هاى خود را تعیین و سپس این اهداف و برنامه‌ها را جهت اخذ تائیدیه به مدیریت‌هاى سطوح بالاتر ارائه مى‌کنند. بر این اساس، فرض بر این است که کارکنان مسؤولیت‌پذیر هستند و در صورتى‌که در برنامه‌ریزى مشارکت داده شوند، خلاقیت و تعهد بیشترى از خود بروز مى‌دهند.

اکثر شرکت‌ها از شیوه سوم برنامه‌ریزى اهداف از بالا و برنامه‌ها از پایین استفاده مى‌کنند. در این شیوه، مدیریت سطح بالا با ملاحظه فرصت‌ها و نیازهاى شرکت، اهداف کلى سالیانه را تعیین مى‌کند و سپس واحدهاى مختلف شرکت با تهیه برنامه، شرکت را در نیل به این اهداف کلى یارى مى‌دهند. این برنامه‌ها پس از تصویب مدیریت سطح بالا، به‌صورت برنامه نهایى در مى‌آیند.

انواع برنامه

شرکت‌ها معمولاً داراى دو نوع برنامه هستند:

برنامه سالیانه

در این برنامه وضعیت جارى بازاریابی، اهداف شرکت، خط‌مشى سالانه بازاریابی، برنامه اجرایی، بودجه و کنترل‌ها تشریح مى‌شوند. مدیریت سطح بالا براى هماهنگ کردن فعالیت‌هاى بازاریابى با واحد تولید، امور مالى و سایر دوایر شرکت، این برنامه را تصویب مى‌کند و مورد استفاده قرار مى‌دهد.

برنامهٔ بلندمدت

در این برنامه، عوامل و نیروهایى که انتظار مى‌رود ظرف چند سال آینده وضعیت سازمان را تحت تأثیر قرار دهند، تشریح مى‌گردند. این برنامه، اهداف بلندمدت، خط‌مشى‌هاى اصلى بازاریابى جهت دستیابى به این اهداف و منابع مورد نیاز را در بر دارد. برنامه بلندمدت همه ساله مورد تجدیدنظر قرار مى‌گیرد و بهنگام مى‌شود، به‌طورى‌ که شرکت همواره داراى یک برنامه بلندمدت جارى خواهد بود.

برنامه‌ریزی حرکتی هوشمندانه، منطقی و گامی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده است. انجام دادن به‌موقع کارها و بها دادن به وقت و کار نیز نتایج برنامه‌ریزی است.

درباره‌ی روابط عمومی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


دو + = 6

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>